2014. október 13., hétfő

A fiatal anya énekel

A rajzás előtt a nemrég kikelt új anya sajátos, füllel is jól hallható hangot ad ki. Már a nagyapám is azt mesélte, hogy egy jó fülű méhész meghallja ezt a "kiáltást" és ilyenkor, be tud avatkozni. Azt is mesélte, hogy voltak olyan méhészek, akik az orvosok által is használt fonendoszkóppal vizsgálták a kaptárakat, hogy hallják-e az új anyák énekét.

 Az egyik alkalommal mikor ott voltam a családi méhesben a nyitott kaptár mellet én is felfigyeltem erre a hangra. Azt gondoltam, hogy a nálam lévő telefonnal megpróbálom rögzíteni a kaptár, és az új anya hangját, remélve, hogy valami újat találok.

Miután hazaértem megnéztem a hangokat amiket sikerült felvennem:

Maga a család hangja: KATT

Az újonnan kikelt méh anyával: KATT

Úgy gondolom ha valaki meghallgatja, a két felvételt rögtön egyértelmű számára, hogy miről is beszélek. A következő gondolatom az volt, hogy létezik-e a mobilomra olyan alkalmazás, amivel kint, a méhesben, a zárt kaptáraknál is megállapítható, hogy van e kaptárban új anya. Miért lenne ez jó? Ha egy méhésznek van 60 darab méh családjak, akkor egy, a mobil telefonra csatlakoztatott mikrofon segítségével azonnal látja, hogy az adott méh családban szükséges-e valamit tennie.
Közben utána néztem annak is, hogy más méhészek, esetleg biológusok foglalkoztak-e már ezzel a témával. Magyar nyelven alig találtam valamit, többnyire csak a méhanya énekének a leírását. Előfordulnak külföldi kutatók által közölt eredmények is. A következőkben olvasható egy olyan eszközről, amelyet egy skót méhész a méhek hangjának rögzítésére, és elemzésére talált ki. Ő a méhek betegségei, és a kaptárban hallható hangok között keresett összefüggést.
Pl.: http://meheszkedunk.blogspot.hu/2012/02/mehzummoges-diagnosztika.html 

Ez egy magyarra fordított, valószínűleg magyar származású méhész munkája. Szerinte a dolgozó méh a testén található szőrökkel érzékeli az anya énekét.
 http://users.atw.hu/europaimehesz/modules/news/article.php?storyid=684

Eddie Woods a BBC hangmérnöke készített egy olyan eszközt amivel képes volt a méh családok hangjait rögzíteni. Tapasztalatai szerint a  225-285 Hz közötti frekvenciájú hangot hallva a kaptárban másnap rajzás történt. Az általa fejlesztett készülők egy mikrofonhoz kapcsolt hangfrekvenciás erősítő amelyhez egy olyan szűrő tartozott, hogy kitudta szűrni az általa érdekesnek tartott hang tartományt.

1964-ben szabadalmaztatta a készülékét, és több mint 300 darabot el is adott belőle. (Oldal: KATT)






1 megjegyzés:

  1. MINDEN ELISMERÉSEM.Én az emberi tüdőben hallható hangok kirajzolásába mélyültem el/stethographia/.Virágzó szőlőben zümmögő méhek hangját is kirajzoltam -ugyanolyan,mint,az ön hangos rajza.
    Érdekelne:miben keletkezik a hangja?,szárny rezgése rezonál?

    VálaszTörlés